Inspectoratul Teritorial de Munca Hunedoara

Articole și noutăți

11.10.2024 - Eliberarea adeverintelor de vechime


CAMPANIE NAŢIONALĂ

de informare și conștientizare a angajatorilor și salariaților cu privire la eliberarea adeverințelor de  vechime


Perioada de desfăşurare: 11.10.2024-31.12.2024

 

       

I. MOTIVAREA CAMPANIEI

 

Potrivit dispozițiilor Codului muncii și Hotărârii Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților, la încetarea activităţii salariatului, angajatorii au obligaţia să îi elibereze acestuia o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate.

Acest document aduce informații necesare despre perioada de activitate a salariatului, în cadrul angajatorului și cuprinde următoarele elemente: datele de identificare ale salariatului, datele de identificare ale angajatorului, data și numărul contractului individual de muncă, tipul de contract, data începerii activității, funcția ocupată, salariul de bază și sporurile prevăzute în contractul de muncă, modificările suferite în executarea raportului de muncă, data încetării contractului individual de muncă, temeiul de încetare, perioadele de absențe nemotivate și concedii fără plată, semnătura reprezentantului legal al angajatorului și ștampila.

Având în vedere numărul mare de sesizări prin care sunt semnalate dificultăți întâmpinate cu privire la obținerea adeverințelor referitoare la activitatea realizată în baza unui contract de muncă, este necesară desfășurarea la nivel național a unei campanii de informare și conștientizare cu privire la eliberarea acestora.

 

II. OBIECTIVUL CAMPANIEI

 

Informarea persoanelor fizice care au sau au avut calitatea de salariat cu privire la condițiile în care pot solicita adeverințe de vechime și informarea și conștientizarea angajatorilor și a altor deținători de arhivă,  cu privire la obligația legală de eliberare a acestora.

 

III. GRUPUL - ŢINTĂ

 

Angajatori, administratori judiciari/lichidatori judiciari, salariați/foști salariați.

 

IV.DURATA CAMPANIEI

 

Campania se va desfăşura în perioada: 11.10.2024 -31.12.2024

 

Până la data de 31.12.2010, actul oficial prin care s-a dovedit vechimea în muncă,  vechimea neîntreruptă în muncă, vechimea neîntreruptă în aceeaşi unitate, vechimea în  funcţie, meserie sau specialitate, timpul lucrat în locuri de muncă cu condiţii deosebite, retribuția tarifara de încadrare şi alte drepturi ce se includ în aceasta, a fost carnetul de muncă.

Persoanele care au fost încadrate în muncă până la data de 31.12.2010 pot solicita adeverințe de vechime aferente perioadelor lucrate, în cazul pierderii carnetului de muncă, în cazul în care în carnetul de muncă nu se regăsesc toate perioadele lucrate sau în cazul în care nu au avut întocmit carnet de muncă. Adeverințele de vechime se solicită fostului angajator.

 

În cazul în care acesta nu mai există, adeverințele se vor solicita în scris, după cum urmează:

-       unității care a preluat arhiva acestuia, în cazul angajatorilor cu capital de stat și mixt;

-       inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială a avut sediul social angajatorul, în cazul angajatorilor cu capital privat, în schimbul unei taxe de 20 lei/document.

 

1. Angajatorii au obligația de a elibera adeverințe de vechime, astfel:

-  la încetarea activităţii salariatului, fără a fi  necesară vreo solicitare în acest sens, din partea acestuia;

- la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, în termen de 15 zile de data solicitării formulate în scris.

 

În cazul în care angajatorul se află, la momentul solicitării, în procedura de insolvență, faliment sau lichidare conform prevederilor legale in vigoare, administratorul judiciar sau, dupa caz, lichidatorul judiciar este obligat să elibereze salariaților, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, un document care să ateste activitatea desfășurată de aceștia, conform prevederilor art. 34 alin. (5) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

 

2. Succesorii în drepturi ai angajatorilor desființați au obligaţia de a elibera, la cerere, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, adeverinţe cu datele existente în documentele pe care aceștia le deţin.

Cererea poate fi depusă în format letric sau în format electronic.

 

3. În cazul în care angajatorul este desființat fără ca activitatea acestuia să fie continuată de un alt angajator, obligația de a elibera adeverințele de vechime o au operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice.

 

Documentele care stau la baza eliberării adeverinței de vechime se predau, pe bază de contract, operatorilor economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice, cu notificarea Arhivelor Naţionale sau, după caz, a serviciilor judeţene/Serviciului Municipiului Bucureşti ale/al Arhivelor Naţionale.

 

Notificarea conţine toate denumirile anterioare cunoscute ale angajatorilor desfiinţaţi, de la înfiinţare şi până la desfiinţare sau radierea din registrul comerţului, după caz.

 

Prin urmare, pentru a identifica operatoratul economic căruia trebuie să îi solicite adeverința, fostul salariat se va adresa Arhivelor Naţionale sau, după caz, a serviciilor judeţene/Serviciului Municipiului Bucureşti ale/al Arhivelor Naţionale.  

 

Serviciile arhivistice prestate de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naţionale.

 

Date privind societățile și succesorii în drepturi ai acestora pot fi obținute de la ONRC.

 

Adeverinţele, se eliberează în format letric şi se predau, la sediul deţinătorilor de documente, personal sau prin reprezentant legal, ori se transmit prin servicii de curierat/poştale, cu confirmare de primire. Costul serviciilor de curierat/poştale este suportat de către solicitant.

 

Încălcarea de către angajator sau de către succesorul în drepturi a acestuia, a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime, se constată și se sancționează de către Inspecția Muncii prin inspectoratele teritoriale de muncă.

 

Nerespectarea de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice, a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime se constată și se sancționează de către Arhivelor Naţionale şi, după caz, ai serviciilor judeţene ale Arhivelor Naţionale.

 

•      Având în vedere prevederile art. 139 alin. (2) din Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, care instituie obligația eliberării, de către angajatori, a unui nou tip de adeverință, coroborate cu prevederile art. 13 lit. a) din același act normativ referitoare la perioadele de vechime în muncă realizate până la data de 1 aprilie 2001, pentru care s-a datorat sau, după caz, s-a datorat şi plătit contribuţie de asigurări sociale, în cazul neeliberării acestei adeverințe, inspectorii de muncă dispun măsură în acest sens doar pentru angajatorii aflați în funcțiune.

Acest site folosește cookies. Navigând în continuare vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii---
Sunt de acord