Inspectoratul Teritorial de Munca Hunedoara

Informații privind avertizorul în interes public


  • Potrivit Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public, persoanele care raportează încălcări ale legii, care s-au produs sau care sunt susceptibile să se producă în cadrul autorităților, instituțiilor publice, altor persoane juridice de drept public, precum și în cadrul persoanelor juridice de drept privat, au la dispoziție următoarele modalități de raportare:
     

Canale interne – în cadrul entităților publice sau private în care își desfășoară activitatea (pentru mai multe detalii a se vedea Cap. III din Legea nr. 361/2022).

Persoanele care aleg să se adreseze pe canalul intern al ITM Hunedoara, pentru a raporta încălcări ale legii, o pot face doar prin următoarele modalități:

  1. Prin e-mail la adresa special creată: avertizor@itmhunedoara.ro
  2. Telefonic, la numărul de telefon: 0254 - 216 157
  3. Prin intermediul serviciilor poștale la adresa: Inspectoratul Teritorial de Muncă Hunedoara, Deva, str. Aleea Muncii, nr. 2, județul Hunedoara, România – În atenția avertizorului de integritate.
  4. Personal, prin prezența la sediul Inspectoratului Teritorial de Muncă Hunedoara, Deva, str. Aleea Muncii, nr. 2, județul Hunedoara, România.

O persoană care efectuează raportări privind încălcări ale legii / un avertizor în interes public poate efectua raportarea nominal sau anonim. Din punct de vedere procedural, principalele diferențe între cele două modalități de raportare sunt:
• În cadrul unei raportări nominale există posibilitatea comunicării pentru a se clarifica anumite aspecte prezentate în raportare între avertizorul în interes public și comisia desemnată;
• Persoana care raportează încălcări ale legii în mod anonim nu poate beneficia de exonerare și protecție în conformitate cu prevederile Legii nr. 361/2022;
• Persoana care raportează încălcări ale legii în mod anonim nu poate fi înștiințată cu privire la înregistrarea raportării, progresul înregistrat și modalitatea de soluționare.
 

Canale externe – Agenția Națională de Integritate (ANI), precum și alte entități publice care, potrivit dispozițiilor legale speciale, primesc și soluționează raportări referitoare la încălcări ale legii, în domeniul lor de competență (pentru mai multe detalii a se vedea Cap. IV din Legea nr. 361/2022).

Persoanele care aleg să se adreseze pe canalul extern, Agenția Națională de Integritate (ANI), pentru a raporta încălcări ale legii, o pot face doar prin următoarele modalități:

  1. Online, pe Platforma Avertizori: https://avertizori.integritate.eu.
  2. Prin e-mail la adresa: avertizari@integritate.eu
  3. Telefonic, la numărul 0372.069.869, selectând tastele 1 (Selectare lb. română), 0 (Acord înregistrare conversație), 3 (Direcția Avertizori în interes public). Conversațiile vor fi înregistrate automat;
  4. Prin intermediul serviciilor poștale la adresa ANI din Bulevardul Lascăr Catargiu nr. 15, Cod poștal 010661, Sector 1, București – România – În atenția Direcției Avertizori în interes public;
  5. Personal, prin prezența la sediul ANI (cu programare prealabilă efectuată la adresa de e-mail avertizari@integritate.eu).

În situația în care o autoritate prevăzută la art. 3, pct. 15, lit. c) din Legea nr. 361/2022 primește o raportare privind încălcări ale legii și pentru care competența de a examina și de a efectua acțiuni subsecvente se află în sarcina ANI, redirecționarea se realizează cu păstrarea garanțiilor privind confidențialitatea și integritatea, pe adresa de e-mail avertizari@integritate.eu.
 

Divulgare publică – presă, organizații profesionale, sindicale sau patronale, organizații neguvernamentale, comisii parlamentare etc. (pentru mai multe detalii a se vedea Cap. V din Legea nr. 361/2022).
 

  • Condiție obligatorie: plicul va fi sigilat, marcat „CONFIDENTIAL”, cu mențiunile: „Raportare încălcare lege” și “În atenția persoanelor responsabile”.
     
  • Datele de identificare a avertizorului NU vor fi trecute pe plic (acestea fiind menționate în cuprinsul documentului).
     
  • În cazul în care raportarea externă excedează domeniului de competență al Inspectoratului Teritorial de Muncă Hunedoara, aceasta va fi redirecționată în vederea soluționării autorităților competente.
     

CE TREBUIE SĂ CUPRINDĂ RAPORTAREA


Raportarea trebuie să cuprindă, cel puțin, următoarele elemente:

  1. numele, prenumele, datele de contact ale avertizorului în interes public,
  2. contextul profesional în care au fost obținute informațiile;
  3. persoana vizată, dacă este cunoscută;
  4. descrierea faptei susceptibile să constituie o încălcare a legii;
  5. prezentarea datelor sau indiciilor care susțin presupusa încălcare a legii;
  6. data;
  7. semnătura, după caz.

Prin excepție, raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnătura avertizorului se examinează și se soluționează în măsura în care conține indicii temeinice referitoare la încălcări ale legii.


CLASAREA RAPORTĂRII


Raportarea se clasează atunci când nu conține elementele esențiale, altele decât datele de identificare a avertizorului în interes public, iar persoanele responsabile au solicitat completarea acesteia în termen de 15 zile, fără ca această obligație să fie îndeplinită.

Raportarea se clasează când este transmisă anonim și nu conține suficiente informații referitoare la încălcări ale legii care să permită analizarea și soluționarea raportării, iar persoanele responsabile au solicitat completarea acesteia în termen de 15 zile, fără ca această obligație să fie îndeplinită.

În cazul în care un angajat face mai multe raportări cu același obiect, acestea se conexează, avertizorul în interes public urmând să primească o singură informare. Dacă după trimiterea acesteia se primește o nouă raportare cu același obiect, fără a prezenta informații suplimentare care să justifice o acțiune subsecventă diferită, aceasta se clasează.

Persoanele responsabile pot decide încheierea procedurii dacă, după examinarea raportării, se constată că este o încălcare în mod clar minoră și nu necesită acțiuni subsecvente suplimentare, altele decât închiderea procedurii. Această prevedere nu aduce atingere obligației de a păstra confidențialitatea, de a informa avertizorul în interes public și nu aduce atingere nici altor obligații sau altor proceduri aplicabile de remediere a încălcării raportate.
 

CONFIDENŢIALITATEA IDENTITĂŢII AVERTIZORULUI ÎN INTERES PUBLIC


Persoanele responsabile, precum și toți angajații care au fost implicați în investigarea raportărilor (atunci când situația a impus implicarea altor persoane decât cele desemnate ca persoane responsabile) au obligația profesională de a păstra confidențialitatea datelor avertizorului, cu excepția situației în care există consimțământul expres al acestuia sau când acest lucru este o obligație impusă de lege, cu respectarea condițiilor și a limitelor prevăzute de aceasta.

Identitatea avertizorului în interes public poate fi dezvăluită numai în condițiile stabilite prin Legea nr. 361/2022, cu modificările ulterioare.

Datele cu caracter personal care nu sunt necesare pentru soluționarea unei anumite raportări nu se colectează sau, dacă sunt colectate în mod accidental, se șterg.
 

AVERTIZORUL ÎN INTERES PUBLIC


Acționează cu bună-credință fiind convins de realitatea stării de fapt sau că fapta constituie o încălcare a legii, cunoscând că raportarea de fapte nereale, constituie contravenție și se sancționează conform Legii nr. 361/2022, cu modificările și completările ulterioare.

Acest site folosește cookies. Navigând în continuare vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii---
Sunt de acord